lördag 18 oktober 2014

Torra händers bästa vän

Nu närmar sig den årstid när mina händer kräver det absolut bästa av smörja. Och den absoluta favoriten är inte en handkräm, utan Regenerating Body Cream från Dr Hauschka. Den går snabbt in i huden, doftar underbart och vårdar länge. Jag tror anledningen till att den är så bra är att den innehåller alkohol. Alkoholen gör att kroppen lättare tillgodogör sig de andra ingredienserna, i det här fallet bland annat jojobaolja och mandelolja. Alkoholen fungerar även som konserveringsmedel.

Två andra bra handkrämer är Weledas Hand Cream och Dr Hauschka Handcreme. För flera år sedan, när Weledas handkräm var rätt ny innehöll den alkohol, och då var den BÄST. Nu är den bara bra, ihop med Dr Hauschkas dito.

Det bästa för händerna vore att inte alls torka ut dem med hushållsarbete, tvätt och allt annat händer utsätts för. Men det är svårt. Det är enklare att undvika uttorkande löddrande produkter på resten av kroppen. Jag tror det är det bästa, att torka ut så lite som möjligt, tvätta med bara vatten.

Andra handkrämer som får duga för att tuberna är små och de får plats i handväskan är:
Appolivas Hand Creme – lätt i konsistensen, rosig helt ok doft.
Norwegian Formula hand cream – väldigt fet, men går in hyfsat fort.
Bodylotion från Dharmazone – liten hotellförpackning som doftar underbart men inte vårdar så bra.
Love & Toast – Jag har provat många olika sorter. Alla doftar rätt starkt och funkar hyfsat.






Annat, som inte har med något att göra
Detta måste ni bara prova, för det är så gott :)
Stoppa in i munnen tre mandlar, en kaffeböna och eventuellt en nypa muskovadosocker. Tugga.
Jättegott!


6 kommentarer:

  1. Haha, gillar tuggtipset! Måste testas. :-)

    SvaraRadera
  2. Har du provat Jurliques handkrämer? De är superbra! Gillar också Urtekrams handkräm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte provat något från Jurlique, men blir lite nyfiken nu. Urtekrams var längesen jag testade, men har för mig att jag gillade. :)

      Radera
  3. Hej! Intressant teori att alkohol gör att krämen lättare går in i huden! Hur kom du på tanken, egen erfarenhet eller vetenskapliga rön? Menar du att oljorna lättare följer med in i huden med alkoholen som torkar snabbt? Alkohol är väl annars vattenlösligt? Min favvohandkräm är Lavera Basis Sensitiv hand cream och jag har alltid varit förvånad över att trots att den innehåller mycket alkohol (4:e största ingrediens), så varken svider den eller torkar ut (vilket iofs vore märkligt när det är en handkräm!;) ). Tycker t.o.m. att den luktar lite alkohol. Den går riktigt snabbt går in, din teori kanske är svaret?! Jag använder även egentillverkade krämer, kanske skulle jag testa att ha i lite alkohol… Vet du hur stor andel som skulle vara lagom? Enligt Shenet konserverar alkohol vid 15-20 %, men det är ju inte den effekten jag är ute efter. Och duger vilken alkohol som helst, t.ex. vodka (eller Bacardi för all del!)? På dr Hauschkas och Weledas hemsidor står det att deras alkohol är gjort av vete/säd, likt vodka, men det kanske ändå ska vara nån speciell ”apotekssprit”?

    Jag håller med dig om att det bästa vore om man helt kunde undvika kontakt med löddrande medel som torkar ut, men jag har för länge sen gett upp den tanken. För mig funkar det inte i vardagen. Utan jag får helt enkelt acceptera att använda medlet och sen smörja, smörja. Därför vore det ju toppen om handkrämen gick in snabbt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mona!
      Jag har läst att alkohol förstärker de andra ingrediensernas effekt (på gott och ont). Jag minns inte var, och sitter på så jättedålig uppkoppling just nu, så jag har inte tålamod att googla :)
      Att krämer med alkohol går in lättare är något jag märkt själv, men jag har för mig att Weleda har skrivit något om det också. Ett annat sätt att få kroppen att lättare tillgodogöra sig feta krämer är ju att tillsätta karbamid. Karbamid i sig är inte särskilt hudvänligt, men rätt utspätt och ihop med fina oljor blir det hudvårdande.

      Jag har själv aldrig använt alkohol när jag gör hudvård, men vad jag läst mig till funkar det med så ren sprit som möjligt från systembolaget. Det finns också alkohol att köpa på nätet som är till för kosmetikatillverkning, tror man främst använder det när man ska göra egen parfym.

      Radera