torsdag 7 november 2013

Från köket till badrummet

Min man sa en gång vid middagsbordet: "Barn, allt det ni ser här på bordet kan mamma ha i håret."
Nu minns jag inte riktigt vad det var vi åt, men visst finns det mycket i kylskåp och skafferi som jag bär med mig in i badrummet. ;)
Här tänkte jag räkna upp några enkla och bra grejer som man kan använda till hud och hår.

Äppelcidervinäger

Toppen att skölja håret med. Det sura i vinägern sluter fjällen på hårstråna och ger glans. Det är även bra med det sura i hårbotten och kan lindra klåda, mjäll och andra hårbottenbroblem.
Blanda 1 dl äppelcidervinäger med ca 1 l vatten. Ta med dig två bunkar in i duschen och häll över håret några gånger.

Majonäs och "majonäs"

Majonäs innehåller äggula, olja, vinäger och kryddor (senap, salt, peppar). Oljan, proteinet från ägget och det sura från vinägern gör att det passar utmärkt att använda som hårinpackning (som tvättas ur med schampo), men för att få det lite mer kosmetiskt tilltalande kan man göra sin egen hårmajonäs :)
  • 1 äggula
  • 1 tsk äppelcidervinäger
  • 1 msk rosenvatten eller apelsinblomsvatten (blomvatten finns ofta i orientaliska matbutiker)
  • 1-1,5 dl olivolja (eller valfri olja)
1. Blanda äggula, vinäger och blomvatten
2. Tillsätt olja droppvis under kraftig vispning. Mer olja ger tjockare majonäs.

Majonäsen funkar även som en fuktgivande mask i ansiktet. Den håller minst ett par veckor i kylskåp.

Kokosmjölk

Också toppen som hårinpackning. Fördela i torrt hår, låt verka 10-30 min och tvätta sedan ur med schampo.

Honung

Funkar bra som antiseptisk ansiktsmask. Smörj in på torrt ansikte och skölj efter 5-15 min.

Mandel

Inspirerad av Dr Hauskas rengöringscreme. Riv mandel, eller köp mandelmjöl. Blanda med lite vatten till en gröt och lägg blandningen på ansiktet. Pressa runt en stund och skölj sedan av.

Avocado

Mosa en avocado (du kan även använda lite övermogen) och lägg som fuktgivande ansiktsmask.

Gurka

Klassikern, att lägga en gurkskiva på varje öga är inte så dum. Gurka verkar sammandragande och svalkande och kan lindra irriterad eller solskadad hud.

Vad brukar du plocka med dig från köket till badrummet?




2 kommentarer:

  1. Fina tips! Det där med mandelmjölk lät intressant. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mandeln är riktigt bra. Man blir mjuk och återfuktad av rengöringen, mandeln är ju lite fet.
      Men det är mer gröt än mjölk (var lite otydligt), jag får nog uppdatera inlägget tror jag :)

      Radera