onsdag 23 oktober 2013

Skapa din egen parfym av eteriska oljor


Eteriska oljor på doftstickor
I dag har jag lyxat till det och skämt bort mig väldigt :)
Jag har varit på parfymkonsultation.

I tre timmar har jag suttit och sniffat, doftat, luktat och bedömt mängder av eteriska oljor. Luktat igen och igen och till slut valt ut några favoriter. Allt under guidning av Anna Irestig på Primulina.
Anna var den som tillverkade mina produkter när jag hade ett eget hudvårdsmärke, Princess Potion. Hon har även tillverkat produkter åt Lisen Organics. Så det blev en massa intressant prat om hudvård, ingredienser med mera.

Men i dag var det alltså parfym. När man går på en parfymkonsultation luktar man sig igenom 40-50 olika eteriska oljor, indelade i olika grupper. Man graderar varje doft från 1-3 och Anna antecknar betyg samt eventuell kommentar. Dessa betyg och egna kommentarer är väldigt bra att ha senare när man ska beställa eteriska oljor på nätet. Då vet jag ju vad jag personligen tycker om oljan (eller i alla fall tyckte just då). Efter att man doftat på alla oljor tar man en vända till, med de man tyckte om. Man blir rätt trött och avtrubbad i näsan så för att neutralisera emellanåt så får man lukta på kaffebönor.

Eteriska oljor uppdelade i doftgrupper
Just det där med vad man tycker om för dofter är intressant. Jag gjorde en parfymkonsultation hos Anna för några år sedan. Då hade jag haft en väldigt hektisk period med tre stora projekt och tajta deadlines på varandra, så jag var ganska trött när jag kom dit. När jag sedan läste på om de oljor jag valt till parfymen var det väldigt många tröstande, omfamnande och lugnande dofter. Förra gången hade jag också svårt att släppa intellektet och bara gå på intuition.

I dag litade jag mer på näsan och landade på Champaka, och vi byggde runt den som hjärta. Den fick lite stöd av Ros absolut och Magnolia. I botten blev det Perubalsam och Vanilj. I toppen ligger Bergamot. Helt underbar parfym, jag älskar den. Jag går och suger in doften från den hela kvällen :)

7 kommentarer:

  1. Åh så underbart roligt det låter! Verkligen lyxigt med sin alldeles egna parfym! Nånting att önska sig i julklapp kanske...om jag varit riktigt riktigt snäll vill säga! ;)

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med om att det låter roligt!
    Champaka var en ny eterisk olja för mig helt klart, men den är väl kanske inte så vanlig?!?
    Så vitt jag vet har anna Irestig även komponerat monsun organics produkter...
    Var inne på moonsun när det låg i gamla stan när Anna var där och pratade med dem en gång.
    Jag har faktiskt aldrig testat Monsun organics, har du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror champaka används mest som just ingrediens i parfym, jag har bara stött på den hos Anna.
      Och jo, hon har gjort produkter till Moonsun också. Jag har aldrig köpt därifrån, men jag har ju testat en del av primulinas produkter. :)

      Radera
  3. Ja, just det Primulina, har inte testat något av hennes eget märke heller faktiskt, har du några favoriter ut Primulinas sortiment kanske? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sen sist jag provade. Nu fick jag med mig ett schampo, en fuktgel till håret och en inpackning men jag har knappt hunnit testa :)
      Anna gör väldigt bra grejer, och nu riktar hon mest in sig på skräddarsydd hud- och hårvård.

      Radera
  4. Jag gillar att blanda jojobaolja och eteriska oljor lite efter humör och fantasi, busenkelt!

    SvaraRadera