torsdag 17 oktober 2013

Så glad jag blir! – Liebster award

Jag har fått en Liebster award! Tack snälla för den fina utmärkärkelsen, Mitte på beautycomesclean.se! Omdömet "Personligt, lustfyllt och engagerat!" är små ordkarameller jag kommer suga på länge :)

Vad är en Liebster award?

Det är en utmärkelse som bloggare delar ut till andra bloggar de tycker är läsvärda. Ett sätt att hitta nya intressanta bloggar på. Liebster award kommer ursprungligen från Tyskland och betyder ungefär "Utmärkelse till käraste". (Enligt Google translate ;))
Reglerna verkar ha ändrats från ursprunget och jag kan tänka mig att det skiljer i dag också om jag bemödar mig att googla och översätta några tyska sajter, men jag tar aktuella regler från Mittes inlägg.
  • Välj 10-11 bloggar med färre än 200 följare.
  • Be dina nominerade svara på 10 valfria frågor.
  • Länka tillbaka till bloggen som gav dig nomineringen.
  • Besök och meddela de bloggar du nominerar.
Så håll koll här, mina nomineringar kommer inom kort. 

10 frågor

Jag fick alltså 10 frågor från Mitte, och här är mina svar.
  • Vilken är din hud- och hårtyp? 
    Torrt lockigt/vågigt hår. Ganska känslig hud, men nu har jag skött kropp och hud så bra i flera år, så det är sällan huden reagerar negativt.
  • Tre viktigaste kriterierna när du väljer hudvård? (typ: ekocertifierat/naturbaserat, priset, oparfymerat etc)?
    1. Att det är snällt mot kropp och miljö.
    2. Att det funkar.
    3. Det ytliga, typ doft, utseende på förpackning osv.
  • Vilken typ av hudvårdsprodukter använder du? Dag- och nattkräm eller moisturiser? Rengöringsmjölk, gel eller olja?  Makeup-remover? Toner? Serum?
    - Jojobaolja till rengöring på kvällen.
    - Vatten till rengöring på morgonen.
    - Ansiktskräm eller ansiktsolja på morgonen.
    - Ansiktsvatten ibland, morgon eller kväll.
    - Någon gång fuktgivande ansiktsmask eller kur med serum.
  • Favoritprodukter/märken (gärna vad gäller rengöring, kräm och om du använder foundation)?
     Favoritmärket är Dr Hauschka när det gäller hudvård, helt klart. Periodvis gör jag mina egna produkter och hade under några år eget företag där jag sålde mitt märke, Princess Potion.
    Smink använder jag för tillfället rouge och ögonskuggor från bareMinerals, Foundation och läppglans från Jane Iredale och läppstift från 100% Pure. Mascara från ACO.
  • Vilka kemikalier/ingredienser är viktigast för dig att undvika? 
    Generellt, när det gäller mat, hudvård och så vidare så fokuserar jag mer på att använda bra produkter i huvudsak, sen tål jag lite skit emellanåt. Men. Azofärger och vissa andra färger undviker jag helst i mat. Konstigt att röda azofärger används när just rött finns i så bra naturliga varianter. PPD i hårfärg undviker jag också.
    Ricinolja är jag överkänslig mot, så det skippar jag. Silkesprotein ger mig finnar, så det går också bort (men det är bra i håret). Jag undviker också AHA och andra syror. Jag tror inte det är bra att tunna ut huden efter 40.
  • Vilka ingredienser ser du gärna i din hudvård? 
    Kakaosmör i feta vårdande produkter som läppbalsam och handcreme. Karbamid som fuktbindare. Eteriska oljor. Hydrolater. Oj, den här listan kan ju bli hur lång som helst. 
  • Var handlar du helst kosmetika och hudvård? 
    Var som helst :) Fysisk butik eller på nätet.
  • Kostvanor, är du allätare eller håller du en speciell diet? 
    Jag äter det mesta, men undviker mjölk- och ostprodukter. Tycker om enkel "ren" mat, en köttbit och en massa grönsaker, typ.
  • Hur ser du på hälsa och träning? 
    Det ska vara roligt, eller, man ska åtminstone inte tycka det är plågsamt tråkigt. Jag gillar yoga, dans och promenader. Det är viktigt att hitta rörelseglädje i sin kropp och jag tror det är väldigt individuellt hur mycket träning man behöver. Hjärnans påverkan på träningsresultat tycker jag är oerhört intressant också.
  • Hur ekologiskt är du, vad är viktigast för dig? Mat? Miljön och hemmet? Hudvården?
    Tyvärr inte så jätteekologisk om man ser det i ett större perspektiv. Jag handlar visserligen ekologisk mat och väljer eko hudvård i stort sett jämt. Inga onödiga gifter vid städning och så. Men sen, jag duschar alldeles för länge på morgnarna. Jag ogillar att frysa, så vi har ett par grader varmare än nödvändigt hemma. Jag tar bilen för att jag är lat. Jag köper nya kläder för att jag vill och inte för att jag behöver, och jag kompromissar inte med utseendet så det blir sällan ekologiska kläder (men mina favvojeans är över tio år och eko :))
    Dessutom flyger jag några gånger per år.
Så där, det var väl allt. Känns som om jag glömt något, men jag får väl uppdatera då ;)

1 kommentar:

  1. Tack snälla Annika, jättekul att läsa!! Vad kul att du gjort hudvård under eget namn, hade jag ingen aning om! Tack också för påminnelsen om Azo-färger, hade fallit ur minnet för mig. Ser fram emot att få läsa dina frågor och nomineringar sen! :)

    SvaraRadera