tisdag 8 oktober 2013

Decoupage på naglarna

Inspirerad av en pyssel- och inredningssite där de gjort decoupage på galgar tänkte jag att det måste ju gå att göra på naglarna också.

Det var enkelt och ser rätt fint ut, beroende på vilket mönster man väljer så klart. Nu testade jag allt möjligt för att det var roligt. Jag hade bara hudfärgat nagellack, egentligen blir det nog snyggare med ett ofärgat, men det får bli nästa gång.

Så här gjorde jag.

Decoupage på naglar

Du behöver:
  1. Servetter med mönster.
  2. Nagellack, helst ofärgat, men transparent ljust går också bra.

  • Klipp ut servettbitar som är lika stora som dina naglar. Det är lite pilligt men klipp lite i taget. Man kan också lägga servetten på och liksom rista längs nagelkonturen runt hela nageln så blir det som en markerad kant man kan klippa efter.
  • Dela de utklippta bitarna så att du tar bort det vita skiktet, bara mönsterskiktet ska vara kvar.
  • Måla ett lager lack på nageln.
  • Lägg på servettbiten och tryck till.
  • Måla ett lager lack till.
  • Ta en nagel i taget, annars torkar första lacklagret för fort.
Det håller ungefär en dag innan kanterna börjar fransa sig, men då är det väldigt lätt att bara dra av hela servettbiten. Jag använde vattenbaserat nagellack så jag vet inte hur det funkar med ett lösningsmedelbaserat. Kan tänka mig att det funkar lika bra att måla på, men kanske är svårare att dra av.

Om du testar får du gärna lämna en kommentar och länk till bild :)

2 kommentarer:

  1. Nej gud vad spännande! Måste testa nån dag! Undrar hur det skulle funka om man byggde in det i nagelgel.... hm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nagelgel har jag aldrig använt, men det låter spännande att testa med decoupage på det :)

      Radera