lördag 6 juni 2015

Lammstek med örttäcke, basilikasås och sötpotatisstrips

Ännu ett recept med mina nya älsklingar, smaksatta oljorna från Saltå Kvarn. Varje gång jag har klurat på recept med de olika smakerna – basilika, mandarin och citron – så har jag tänkt att jag måste förstärka mandarin med lite apelsinzest osv. Men det har aldrig behövts. Oljorna behåller sin smak och ger karaktär trots inblandning av andra ingredienser eller upphettning.

En annan favorit här hemma just nu är våra ägg. Ljusgröna, ljusblå, beiga och vita – gulligt små. Från höns vars favoritföda tydligen är daggmask, kanske därför dom inte värper något under vintern.

Jag hittade bara dessa små lammstekar, men man kan göra samma recept med bara en, lite större lammstek också.

Lammstek med örttäcke, basilikasås och sötpotatisstrips

2 pers
• 2 små lammstekar, ca 150 g styck
ÖRTTÄCKE
• 1/2 – 1 dl kryddgrönt. Jag tog isop, citronmeliss, mynta (inte den varianten som smakar mentol) och ruccola.
• 1/2 dl Saltå Olivolja Lemone
• 1–2 vitlöksklyftor, beroende på storlek
• 1 krm salt
• 1 krm svartpeppar
- Mixa alla ingredienser till örttäcket
- Bryn lammstekarna på utsidan
- Bred örttäcket på ovansidan
- Laga färdigt i ugn, 150 grader, tills köttet kommer upp i 60-65 grader (jag tog 60 grader)
- Låt köttet vila innan du skär upp det och gör såsen och stripsen
BASILIKASÅS
• 2 äggulor (jag tog 3, eftersom vi har miniägg från hönor i närheten)
• Saften från 1/2 citron, ca 2-3 tsk
• 1 tsk Saltå Balsamico Bianco
• 1 krm svartpeppar
• 1 krm salt
• 1 dl Saltå Olivolja Basilicum
- Mixa allt utom oljan
- Häll i oljan i en tunn, tunn stråle samtidigt som du fortsätter mixa
SÖTPOTATISSTRIPS
• 2-3 sötpotatisar
• Neutral olja
- Skala potatisen
- Strimla den i ca 1 cm tjocka stavar
- Fritera ca 10 minuter (dela ev upp i två omgångar)
- Låt rinna av på papper och salta
Servera sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar