måndag 30 september 2013

Tulsi-inpackning och klippning hos ekologisk frisör


Det finns många spännande schampon, örter mm.
Ann-Christin på Naturligtvis Eco i Örebro har klippt mig i snart tio år, och hon var tidig med att utbilda sig till ekologisk frisör och i energiklippning. Numera tänker jag inte så mycket på doften när jag är där, men i början var frånvaron av doften av starka kemikalier påtaglig. Har ni tänkt på hur starkt det luktar hos en "vanlig" frisör? Hos Naturligtvis Eco luktar det av örter och eteriska oljor.

En klippning här är inte bara en frisyr. Den börjar med en massage som ska sätta igång cirkulationen och energierna i hela kroppen. Klippningen utgår sen från hårets naturliga fall och egenskaper, något som passar mig utmärkt eftersom jag aldrig lyckats (orkat) lära mig att styla en frisyr.

Oljor, hårfärg och örter.
Första gångerna jag gick här fick jag nästan alltid något slags utrensningssymptom timmarna efter klippning. Oftast var det att håret blev ganska fett några timmar efter, eller så luktade det konstigt. Jag fick höra att jag luktade skog, eller jord. Det har jag inte haft på flera år nu, så något verkar ha hänt i alla fall.
Det är mycket fokus på energier och oavsett om det beror på trevliga samtal, massage eller energiklippning så mår jag väldigt bra efter ett besök hos min frisör.

Jag brukar köpa hårfärg här också, för tillfället använder jag en blandning av katam och henna. Hennan livar upp det råttfärgade och katamen tar ner det orangea i hennan så det blir någon slags mörkblond. När man köper hårfärg här brukar Ann-Christin lägga med en påse örter som jag för tillfället behöver. Det kan vara brännässla eller ringblomma för hårbotten till exempel, eller rosmarin för att ge lite djupare färg om man färgar brunt.

Med Tulsi-inpackning i håret.
Den här gången tog jag även en Tulsi-inpackning som ska ge glans och motverka håravfall. Den är väldigt bra om man har hårbottenproblem också. Jag har gjort den här inpackningen förut när jag tappat hår, och tycker effekten är ganska omedelbar.

Jag googlade på Tulsi – helig basilika – och det verkar ju vara en riktig superört även att äta/dricka om man ska tro på det man läser på internet ;)

Om du inte redan testat en ekologisk frisör; gör det. Jag har aldrig varit så nöjd med frisör som jag är i dag :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar