söndag 8 september 2013

Att hitta kosten man mår bra av

För 13-14 år sen, när jag var strax över 30 fick jag nog. Jag var trött på min hy som alltid hade nåt utslag eller nån finne. Så jag bestämde mig för att försöka hitta hudvårdsprodukter som fick ordning på hyn. Jag visste ju att mineralolja inte var så bra, men jag var beredd att omvärdera det också. Öppen för det mesta.
Jag läste och luskade allt jag kom över och ganska snart insåg jag att det var inte med hudvården jag skulle börja, det var med maten. Så länge inte magen och tarmen är i balans och rensar ut kroppens avfall, så måste huden hjälpa till mer och agera reningsorgan.

Om man har problem med magen ska man först kolla så att man inte är allergisk mot något. Det är en himla skillnad mellan att vara känslig mot gluten och att vara allergisk t ex.

När man har konstaterat att man inte är allergisk finns det en massa motsägelsefulla spår man kan gå på. Det vanligaste är väl överkänslighet mot gluten eller mjölkprodukter (man kan ju vara känslig/överkänslig fast man inte är allergisk). När det gäller mjölk är det inte bara laktos, utan även mjölkprotein man kan vara känslig mot och då är det bara att skippa/minska alla mjölkprodukter inkl ost.

Sen är det det där med fibrer. En del mår bra av mycket, andra vill inte ha. Det kan vara skillnad på om fibrerna kommer från spannmål eller grönsaker.

Man kan vara känslig mot att blanda för mycket protein och kolhydrater i samma måltid. Kanske bättre i så fall att äta protein och "sallad" ena måltiden och kolhydrater och "sallad" andra måltiden. En del är känsliga för kolhydrater, testa att minska dem. För en del är kött svårsmält, vegetariskt kanske är varianten.

Vill man verkligen få ordning på sin mage så ska man låta det ta tid. Kroppen behöver några veckor på sig på att vänja sig vid varje diet. Hela resan att hitta sin diet kan ta ett par år, men vad är väl det om man nu ska bli 80, som medelsvensken blir.

Snälla magbakterier är bra också, typ mjölksyrade grönsaker (opastöriserade). Det finns även tabletter som funkar bra, men jag har läst invändningar mot att man bombarderar magen med överdrivet mycket av ett fåtal bakterier, hur snälla de än är. Det kan vara idé att variera tabletter om man vill ta sådana, samt att kanske ta dem periodvis bara, när det särskilt behövs.

Och sen det där gamla vanliga, ät i lugn och ro och tugga. Och ha tillit till din kropp. Du är inte bara vad du äter, du är vad du tänker också. Lita på att din kropp funkar. Stress och oro påverkar också magen negativt, försök bryta dåliga tankespiraler.

Jag kom till slut fram till att jag ska undvika mjölkprodukter, även ost. Däremot har jag inget emot sädesslag som många verkar ha svårt med i dag. Kolhydratrika rotfrukter mår jag också jättebra av. Fiberrika grejer som kål och bönor blir min mage lugn och platt av. Mjölksyrade grönsaker är också bra. Helt fullkorn (nakenhavre, dinkel, kamutvete) går bra, bröd är jag lite försiktig med. Allt kött går bra, även om jag inte äter jättemycket. Ägg, toppen. Frukt har jag aldrig tyckt speciellt mycket om, men just för magens skull behöver jag inte undvika det. Nötter äter jag mängder av.

Jag har med tiden hittat bra ersättare till mjölkprodukter. Kokosmjölk funkar till många saker, havregrynsgröt t ex. Tomatbas i stället för gräddsås i grytor. Grönsaks-salsa i stället för creme fraiche-röra. På müsli kan man hälla juice i stället. Det tillfälle då jag saknat mjölk mest var när jag åt matjessill och färskpotatis UTAN gräddfil. Men nu har jag anammat trenden att ha skirat smör och det är hur gott som helst :)


2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa!
    Hur tål du mjölkprodukter av get och fårmjölk? Fetaost och sådant...
    Jag tål det så mycket bättre än mjölkprodukter som jag undviker.
    Mjölksyrabakterier har jag ätit de senaste 10 åren, det har varit min mages största räddning faktiskt, hade hemska smärtor och kunde behöva springa 20 gånger om dagen på toa o.s.v. innan dess.
    Men jag varierar mellan olika, har även testat surkål och sådant, men eftersom jag har så känsliga tänder får jag ont i tänderna i flera dagar efteråt, så burken blir tyvärr bara stående :(
    Håller med om att kokosmjölk funkar till mycket, gott blir det verkligen också :)
    Vad skönt att du tycks tåla sädesslag bra, har ju själv försökt äta mer glutenfritt ett tag nu och magen blir mycket lugnare och plattare av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, feta och chévre t ex tål jag dåligt. Däremot kan vällagrade hårdostar som parmesanost eller västerbottensost gå bra nån gång då och då.

      Radera