fredag 20 september 2013

Höstig gryta med kalvlägg

Jag älskar grytor. Enkelt att göra och smakar gott i flera dagar. Och doften när brynt kött, vitlök och vin puttrar... mums.
Dessutom är köttet man använder i grytor mycket billigare.
Här kommer en variant med kalvlägg. Jag skulle kunna säga; titta på bilden och gör en gryta av alla ingredienser, men jag ska försöka vara lite mer precis än så.
Jag har en väninna som inte alls gillar mitt sätt att dela recept på. Hon vill ha exakta mängder av allt som ska i och går inte med på mitt "smaka!". Jag har svårt för exakta mått, så jag fortsätter hävda att man måste smaka :)

Kalvgryta

Två skivor kalvlägg
Morötter i bitar
Rotselleri, ca 1/2 dl tärnad
Lök, t ex smålökar, salladslökar
Vitlök, 1-2 klyftor finhackade
Rödvin, drygt 1 dl
Krossade tomater
Ljus soja
Svartpeppar o salt

  • Börja med att bryna köttskivorna i smör och olja. (Snitta hinnorna runt först så att skivorna inte "skålar" sig.
  • När köttet fått fin yta, lägg i vitlök och annan lök och fräs runt. Bränn inte vitlöken!
  • Häll på vin och puttra nån kvart.
  • Häll på tomatkross och rotfrukter samt lite soja, peppar och ev salt. Smaka av ;)
  • Låt grytan puttra under lock en timme.
  • Lyft upp kalvläggen, ta bort benen, skär köttet i lagoma munsbitar och lägg tillbaka i grytan.
  • Smaka av igen.
  • Servera med ris eller vitt bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar