onsdag 11 september 2013

Bismuth, Vismut

Vismutkristall
Ett annat intresse jag har är stenar och mineraler, så jag var inne i en butik som säljer sånt. Där fick jag syn på en bit Vismut, och den är så otroligt snygg och fascinerande!

Vismutoxidklorid, eller Bismuth Oxychloride, är en vanlig ingrediens i mineralsmink. En del reagerar med klåda på det, men jag har aldrig haft problem med det.

Hur som helst kunde jag ju inte låta bli att köpa en liten bit Vismut som bildat inåtvända kristaller i någon slags trappform med regnbågsskimmer. Visst är den vacker :)

5 kommentarer:

  1. Oj, vad häftig och vacker! :)
    Hade ju verkligen ingen aning om att den såg ut så, men jag undviker den eftersom jag får klåda och irritation av den.
    Nu måste jag wsnart ta mig en titt i några stenbutiker och kolla om de har den också! ;)

    SvaraRadera
  2. Var hittade du bite?
    Vet du var råmaterialet kan införskaffas för att själv smälta och forma?

    Åke P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Geocity på Kungsgatan 57 i Stockholm. Ingen aning om var man kan skaffa råmaterial för att göra själv, tyvärr. Kanske hittar du något om du söker på "bismuth crystal" på YouTube.

      Radera