måndag 23 september 2013

Sigrids creme – för torra händer, smalben och annat som behöver lite extra kärlek

Här kommer recept på en riktigt bra all-around-creme med mumsig kakaodoft för hud som behöver lite extra vård. Jag gjorde den från början till min farmor, Sigrid <3, som hade så tunn hud på smalbenen att hon blev sårig. Då hjälpte den här crèmen.
Kallpressad ekologisk rapsolja på eksem kan vara en bra ersättare till kortison (som tunnar ut huden).

Att göra crème är lite knepigare än att bara röra ihop en olja, men resultatet är värt det :) Kan du göra bearnaisesås, kan du göra crème. Det är samma princip.
Jag konserverar med Crearomes parabenblandning som innehåller 2 procent propylparaben, 70-74 procent fenoxietanol och resten etyl- och metylparaben. Det blir 0,01 procent propylparaben i den färdiga produkten vilket är långt under gränsvärdet. Vill man ändå inte konservera med parabener kan man testa Naticide, ett relativt nytt konserveringsmedel som klassas som parfym. Det konserverar lika effektivt som parabener (jag har gjort tester) men jag gillar det inte, dels pga den starka vanilj-bittermandeldoften och dels pga att jag inte vet vad det är. Nåt giftigt (eftersom det dödar mikroorganismer) som tillverkaren lyckats få klassat som "Organic perfume".

Jag köper ingredienser från Crearome, av gammal vana och för att dom har bra sortiment. Dock är dom inte snabbast och billigast på att leverera, det finns tyska och engelska webbshoppar som är bättre då.

Sigrids creme

Fettfas
20 ml kallpressad eko rapsolja
4 g eko kakaosmör med doft
2 g cetylalkohol
10 g vegetal

Vattenfas
146 ml renat vatten (finns på apoteket)
20 dr parabenblandning
2 ml allantoin
2 ml glycerin

Tredje fasen
2 ml lecitin

  • Blanda fettfasen för sig och vattenfasen för sig. Värm över vattenbad till mellan 70 och 75 grader.
  • Häll sakta fettfasen i vattenfasen och vispa kraftigt. Fortsätt att röra kraftigt i flera minuter.
  • När temperaturen kommer ner till cirka 25 grader, rör i tredje fasen.
  • Häll upp på burkar och låt svalna helt innan locket skruvas på. 
Förvara sen burkarna mörkt så håller cremen bättre. 

5 kommentarer:

  1. Åh vad kul med lyckad hemmagjord creme!
    Har själv aldrig gjort någon kräm med vatten på grund av det där med konserveringen..
    Vill inte ha parabener eller fenoxiethanol, blir ju inte sugen på Naticide när du skriver om det heller, sen finns ju Benzoater som troligtvis är mindre giftiga/hormonstörande m.m. men är osäker på hur bra jag tål dem egentligen...
    Man kan ju göra krämer utan konservering (fast helst med eteriska oljor eftersom de har en viss konserverande verkan) som man förvarar i kylskåp, men som bara håller 1-2 mån vad jag har läst, fast jag skulle nog inte våga ha den i mer än en månad p.g.a. rädsla för växande bakterier...
    Varit sugen på att göra något enkelt liknande detta recept ett bra tag: http://evelinasekologiska.blogspot.se/2011/11/enkelt-recept-pa-hemmagjord-hudkram.html

    SvaraRadera
  2. Ja, benzoater anses väl harmlösare, men det verkar som att fler reagerar med utslag på dem. Har du funderat på att konservera med alkohol? Det tycker jag är en bra variant och om en creme innehåller mycket fett blir alkoholen inte uttorkande, snarare kan den hjälpa huden att bättre tillgodogöra sig de andra ämnena.
    Eteriska oljor har ju en konserverande verkan just för att de är mer eller mindre giftiga, och en del är även hormonstörande.

    Jag såg Evalinas recept också, och funderar på hur hon får ihop den utan emulgeringsmedel, men uppenbarligen funkar det ju :)
    Kanske behöver emulsionen (eller blandningen) inte vara lika stabil om det bara ska förvaras i kylskåp.

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på alkohol, men det var länge sen, hade glömt av det, så tack för påminnelsen! :)
    Att eteriska oljor kan vara hormonstörande har jag aldrig hört talas om vad jag kan minnas. Vet du något bra ställe man kan läsa om det och vilka det är som är hormonstörande?

    SvaraRadera
  4. Jag har boken Aromaterapi för alla av Susanne Bilski Ullmark, där det står säkerhetsinformation på en del av oljorna. T ex står det att citrongräs eo har hormonell påverkan. Geranium eo ska inte användas vid östrogenrelaterade tumörer. Jasmin absolut ska inte användas vid graviditet.
    Det var ett litet axplock bara, jag kanske ska skriva ett inlägg om när man bör vara försiktig med eteriska oljor ;)
    Du kan ju även googla "hormonell påverkan site:shenet.se".

    SvaraRadera
  5. Ja, det där är nog definitivt mer än vad de flesta vet om eteriska oljor, ett inlägg om detta vore definitivt läsvärt och bra!
    Ska kolla upp den boken på bibblan, låter helt klart läsvärd.




    SvaraRadera