onsdag 28 oktober 2015

5-free nagellack

Snapdragon – Priti NYC
Det här blev inte riktigt det inlägg jag tänkt mig. Jag hade tänkt skriva om varför jag använder så kallade 5-free nagellack, men så började jag ifrågasätta och leta fakta och då sprack mina intentioner. Så kan det gå.

Jag började köpa 5-free för några år sen efter att ha hört att nagellack innehåller riktigt dåliga kemikalier. Och det kan de göra, frågan är hur vanligt det är.
5-free nagellack är fritt från:
  •  Dibutyl phthalate (DBP) – Mjukgörare. Detta ämne är inte tillåtet i EU, så det är ju egentligen onödigt att säga att produkter är fritt från det när man säljer inom EU.
  • Toluene – Lösningsmedel. Hudirriterande. Irriterar lungor vid inandning.
  • Formaldehyde – Lösningsmedel. Hudirriterande och allergent.
  • Formaldehyde Resin – Allergent.
  • Camphor/Kamfer – Mjukgörare. Jag associerar kamfer med tigerbalsam.
En ganska otrevlig lista alltså. Men vilka nagellack innehåller dessa ämnen då? Man kan ju lätt få för sig att alla nagellack som inte är märkta 5-free innehåller detta. Men nej. DBP är inte tillåtet, så den kan vi skippa på en gång.
Enligt Läkemedelsverket; utifrån den kännedom de har om produkter verkar dessa fem ämnen i relativt stor utsträckning ersatta av andra ämnen.

Jag sökte i EWG's Skin Deep databas efter nagellack. Nu är detta en amerikansk sajt, och andra regler gäller än i EU. Alltså kan t ex DBP finnas i produkter där. Hur som helst. Jag sökte efter dessa fem ämnen i nagellack.
Moonstone Cactus – Priti NYC

Om jag bara söker efter nagellack kommer det upp 2603 produkter. En hel del alltså. Så hur många av dessa innehåller:
  •  Dibutyl phthalate (DBP) – Ett topplack från OPI och en Hardener & Strenghtener från Love My Nails, två produkter alltså.
  • Toluene – Topplacket från OPI här också. Dessutom några nagellack från Wet'n Wild samt några andra nagelbehandlingsprodukter. Totalt 28 st.
  • Formaldehyde – Topplacket från OPI samt lacken från Wet'n Wild, samt några andra nagelbehandlingsprodukter. Totalt 16 nagelprodukter. 
  • Formaldehyde Resin – Topplacket från OPI samt tre lack från Sally Hansen. Totalt fyra produkter alltså.
  • Camphor/Kamfer – Topplacket från OPI så klart. Förutom detta några produkter från Sally Hansen. Dock är kamfer en harmlös ingrediens enligt EWG.
Ja, ni ser ju. Köp inte topplack från OPI om du skickar efter produkter från USA. 
Men man kan ju köpa 5-free nagellack ändå, för att dom är bra helt enkelt. 5-free finns både som vattenbaserade och lösningsmedelsbaserade. För alla lack gäller att dom ska härda ordentligt innan man frestar på ytan. Hur vet man att ett lack har härdat då? Jag brukar köra nagel-mot-nagel-testet. Man lägger en lackad nagel lätt mot en annan. Känns det klibbigt har lacket inte härdat. Glider naglarna lätt har det härdat och lacket tål lite hårdare tag.

Senaste 5-free lacken jag köpte var två från Priti NYC. Helt extrem hållbarhet. Efter två veckor började det flaga i kanterna och jag fick bättra på lite. Bästa nagellacket jag haft :)

Så. Nagellack verkar ju inte så farliga. Men det är heller inte välgörande på något sätt, oavsett om man väljer vattenbaserade akryl-/plastfärger eller lösningsmedelsbaserade. 

9 kommentarer:

  1. Visst är det intressant att undersöka! :-) Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. :-/ När jag började intresserade mig för mer grön hudvård och kosmetika tyckte jag efter ett tag att jag hade koll, men insåg att jag inte alls hade det och det verkar vara nästan omöjligt att ha full koll. Man för göra sitt bästa helt enkelt. Kul att Priti Nyc fungerar bra för dig. Det gör det ju inte för mig. Jag har en viss förmåga tror jag att "gräva" in med mina naglar alldeles för mycket så havererar nagellacket väldigt snabbt. Min mamma t.ex. kan ha Kure Bazaar en vecka och jag kan ha det i två dar och kanske i tre, men då har jag chippat det ganska mycket. Priti NYC är ganska dåligt också efter dagar och jag river sönder ytan på första dagen så den är repig trots överlack. Börjar tänka att det är en konst hur jag sabbar nagellacket! Zoya fungerar bäst hitils och jag kan få ut 4 dagar, men skulle villa ha det längre. Läste recension av Sofie på Ekosmetika för länge sedan hur bra hon tyckte 100% pures underlack och överlack så nu när jag nästan inte har kvar något av Zoyas under- och överlack så köpte jag 100 precentpure. Dag två idag och naglarna ser perfekta ut. :-) Jag använder Zoyas nagellack. Jag gillar också att 100percentpure verkligen tydligt går ut och säger att det inte djurtestar också. Känns lite osäkert med Zoya. 100percentpure ska ju vara 10-free, men det är ju som du säger att vad innebär det egentligen? Zoya, OPI och 100 percentpure har samma två första ingredienser. 100percentpure och Zoya det tre första samma. Sen har jag ju inte läst på vad alla ingredienser innebär. Ibland finns inte tid. .-/

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det intressant, och svårt. Lösningsmedel är väl oavsett inte särskilt hälsosamt att andas in, men om man målar naglarna då och då måste det ju vara försumbart. Värre då för alla målare som står hela dagarna, och där är ju färgerna utbytta till vattenbaserade sen många år tillbaka.
    Nagellack brukar sitta rätt bra på mig, så ja, det är ju väldigt olika :) Måste prova Zoya nån gång också.
    Mitt röda lack från Priti NYC innehåller azofärger och det hade jag inte velat ha i något jag stryker på huden, men på naglarna tänker jag att det inte gör så mycket. Fast man vet ju inte :)

    SvaraRadera
  3. Förresten, ang djurtester, om det säljs inom EU så får det inte vara djurtestat. (Däremot måste det väl vara djurtestat om det ska säljas i Kina, tror jag.)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte full koll på det heller, men jag tror att om det ska säljas i Kina så testas det där. Så om man är seriös med att produkterna inte ska djurtestas så måste man ju låta bli att sälja sina produkter i Kina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också läst det.
      Och det har du ju helt rätt i, det blir ju inte bättre för att man låter någon annan djurtesta.

      Radera
  5. Tack för grymt bra info! Gillar själv Priti väldigt mycket pga att de håller bra på nageln (och säljer dem också både i min butik på Frejgatan 47 i Sthlm och på http://frejgatan47.tictail.com/) Tänker, och brukar säga till kunder som frågar, att det mest miljövänliga såklart är att inte måla naglarna alls. Och att Priti är ett bra mellanting mellan kvalitet och miljötänk. De vattenbaserade tycker jag inte funkar alls nämligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Åcqarella vattenbaserad lack håller nästan en vecka på mig. Däremot Scotch funkade sämre, tyvärr. Jag har hört att det skiljer på nyans också, att röda lack ska sitta sämre, men jag tycker att just röda lack brukar sitta bäst :)

      Radera
  6. Så intressant! Jag la ganska nyligen ut en bild på instagram om att nagellack ska sorteras som farlig avfall där jag hashtaggade de olika giftiga kemikalierna. Hade inte tänkt på det som du skriver att vissa ämnen faktiskt inte används eller får användas inom Europa. Det får mig att börja tänka på att det förmodligen är samma ska med andra produkter, som exempelvis tapeter som jag precis har börjat kolla på inför en renovering. Vissa företag skriver tydligt att de är PVC-fria och fria från lösningsmedel, medan andra inte gör det. Det kanske inte alls innebär att de andra är sämre! Men det är ju en stor trygghet för mig som konsument att företagen är öppna med vad en produkt innehåller eller inte.
    Sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det intressant :)
      Nagellack ska nog ändå sorteras som miljöfarligt avfall, även utan dessa fem värstingar.
      Det som är svårt för oss vanliga konsumenter är ju att företagen skriver om de ämnen som är aktuella i folks medvetande, inte om de ämnen som kanske är relevanta.

      Radera