tisdag 20 augusti 2013

Parabener och konsumentpåverkan


För tio år sedan var det svårt att hitta bröd i mataffären utan härdat fett. Sen började tidningarna skriva om att härdat fett inte var så bra för hälsan och raskt bytte brödtillverkarna ut det härdade fettet mot något annat, för att medvetna konsumenter skulle fortsätta köpa deras bröd. Bra, tycker jag. Härdat fett känns onödigt och bra alternativ finns.

Ungefär samma sak håller nu på att hända med parabener, konserveringsmedel som ofta används i kosmetika. Problemet med det är att det inte är lika enkelt att hitta bra ersättare till parabener. Ofta har jag sett produkter som skyltar med "Paraben free" och när jag läser innehållsförteckningen ser jag att det i stället är konserverat med Methylisothiazolinone (puh, hoppas jag stavat rätt) som inte verkar vara ett dugg bättre.
Här är en artikel om konserveringsmedel. Om du inte orkar läsa, så skrolla i alla fall till mitten av sidan där det finns en lista på konserveringsmedel som är mer angelägna att undvika.

Bekymret med parabener (butylparaben och propylparaben egentligen) är att vissa kan vara hormonstörande men det har så klart med mängd att göra. SCCS (Scientific Committee on Consumer Saftey) har i sin rapport ang parabener kommit fram till att slutprodukter med 0,19 procent propylparaben/butylparaben är säkra. När jag gör kosmetika själv och använder Crearomes parabenblandning får mina produkter 0,01 procent propylparaben/butylparaben. Det känns säkert tycker jag, för vad är alternativen?

Många naturkosmetiska märken är duktiga på att konservera utan att använda sådant som är klassat som konserveringsmedel. De använder ofta eteriska oljor eller ett relativt nytt konserveringsmedel (Naticide) som är klassat som parfym och doftar starkt av bittermandel och vanilj. Många eteriska oljor misstänks också vara hormonstörande. I min bok Aromaterapi för alla kan man läsa om många oljor som ska undvikas om man är eller vill bli gravid, om man har en tumör etc.

Så. Härdat fett var enkelt att ersätta med bättre fetter.
Parabener är inte så enkelt att ersätta. Det är konserveringsmedel vi pratar om. Vitsen med dem är att de ska ha död på mikroorganismer som kan vara farligare för oss än själva konserveringsmedlet, och alltså är de giftiga på något sätt.

Vill du helt undvika konserveringsmedel så får du undvika vattenbaserade produkter och bara använda oljebaserade produkter (olja behöver inte konserveras, bara skyddas mot härskning). Eller så får du göra dina produkter själv, vara extremt noga med hygienen och använda slut på grejerna inom 1-2 veckor.

På Läkemedelsverkets hemsida kan man läsa mer om parabener. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar