tisdag 20 augusti 2013

Att göra det man mår bra av – yoga


Jag har efter ett längre uppehåll kommit igång med yoga igen och mår verkligen bra av det, både kroppsligt och själsligt. Jag har en favorit-DVD med poweryoga från Casall som jag har kört med i många år, och kör nu bara med ljudet i en liten iPod.
Det jag inte blir klok på är varför jag har haft ett så långt uppehåll när jag mår så bra av det. Det kortaste passet på DVDn är på tio minuter, man blir inte ens svettig men det ger mycket för humöret och kroppen. Det finns absolut ingen anledning att inte göra det åtminstone varannan kväll.

Att träna eller inte träna, det handlar om motivation. Vad ger det mig? Den högra hjärnhalvan är känslostyrd och kortsiktig, lever bara i nuet. Om jag inte får en omedelbar kick NU av att sätta på mig yogatightsen blir det inte av. Då måste den logiska vänsterhalvan anstränga sig och fatta beslut och då vill det till att målet känns tillräckligt viktigt.

En av mina favoritbloggar, Hjärnfysik, skriver om vanor och vilja. Att fatta beslut kräver målmedvetenhet och vilja, och vi orkar inte fatta hur många beslut som helst på en dag.

Men just nu är jag inne i en period där yogamattan och kläderna åker fram några gånger i veckan. Jag är glad för det och hoppas jag fortsätter. Jag menar, hur himla svårt ska det vara att göra sånt som jag vet att jag mår bra av ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar