söndag 25 augusti 2013

Epsomsalt – kroppsinpackning och hårspray

Häromdagen var jag hos min massör och hon frågade om jag hade något bra tips till hennes hår. Hon ville få lite mer struktur och få bort det mjuka. Så jag kom att tänka på epsomsalt (magnesiumsulfat). Lös upp 1-3 teskedar epsomsalt i 1 dl vatten och spraya i håret. Det är lockförstärkande och ger lite volym och struktur till håret.

Epsomsalt används också för att mjuka upp ömma muskler och leder, och kan användas vid ryggont, reumatism mm. Det sägs ladda upp energi också.

Ett ännu bättre sätt att använda epsomsalt, tycker jag :) är att göra en oljeinpackning med det.
Blanda olja och epsomsalt. Sedan tar man en dusch eller ett bad, men låter bli att torka sig efteråt. Smörj istället in kroppen med oljeinpackningen så att saltet löser sig mot den våta huden. Självtorka och bädda ner dig med en god bok eller bara ligg och njut till avkopplande musik.



Oljeinpackning med epsomsalt

1 msk olja (jojobaolja, olivolja t ex)
1 droppe eterisk olja (lavendel)
epsomsalt

Droppa eterisk olja i jojobaoljan. Fyll på med epsomsalt tills konsistensen blir lagom.

3 kommentarer:

  1. Kul att du skriver om det! Jag har länge varit nyfiken på Epsomsalt, men inte blivit av att jag provat.
    Såg förresten på en hälsokost jag var i för några dagar sedan att de hade magnesiumspray att spraya på kroppen, en liten flaska och rätt dyrt, kan man ju lika gärna göra själv! :)
    Skulle behöva testa det eftersom jag både behöver något för mitt hår och mina på sistone väldigt onda och krampande ben...

    SvaraRadera
  2. Det låter inte så skönt med krampande ben :(
    Hoppas att en inpackning hjälper. Jag tycker man blir otroligt och behagligt avslappnad av den.

    SvaraRadera
  3. Nä, det är väldigt jobbigt och läskigt eftersom jag inte riktigt vet vad det beror på heller..
    Fast jag har tyvärr en hel del andra symptom också :(
    Har inte blivit av att jag köpt saltet än dock, men ska bli när jag behöver något mer på hälsokosten (snart)
    Låter ju himla trevligt att du känner dig så behagligt avslappnad av den, verkligen något jag skulle behöva.

    SvaraRadera