tisdag 20 augusti 2013

Oljor och fetter


I de flesta hudvårdsprodukter ingår fett av något slag. Det kan vara den billiga stabila mineraloljan eller vegetabiliska oljor. Jag föredrar i stort sett alltid vegetabiliska oljor framför mineralolja, men någon enstaka gång kan jag se en fördel med en olja som lägger sig som en hinna på huden utan att göra nåt mer.

Bland de vegetabiliska oljorna har jag några favoriter som jag tänkte beskriva här.
Jojobaolja. Köper 500 ml ekologisk kallpressad och har alltid en flaska hemma. Den använder jag till sminkborttagning och till kroppsolja. På sommaren är den extra bra eftersom den skyddar lite mot solen också.
Den känns skön och gör huden sammetslen och mjuk utan att kännas kladdig. Ibland har jag blandat lite karotin i för att få en bra sololja. Det ger fin solbränna men färgar av sig vansinnigt på allt man kommer i närheten av ;)

Kakaosmör. Ett fett som tillsammans med t ex rapsolja och bivax ger bästa ceratet. Ska lägga ut ett bra recept här sen :)Kakaosmör som har doften kvar är fint att använda i massagekakor, mums. Dock behöver den smältas och blandas med en olja som har lägre smälttemperatur (flytande i rumstemperatur), annars blir det för torrt.

Gurkörtsolja. Riktig goding som är bra mot alla möjliga hudproblem, eksem, utslag mm. Blandas med fördel i jojobaolja t ex, ensam blir den för "torr".

Nyponfröolja. Bra anti-ageolja eftersom detta är den enda olja som naturligt innehåller A-vitaminsyra (rynkförebyggande). Även denna bör blandas med t ex jojoba eller makadamia.

Makadamiolja. Ännu en "basolja". Väldigt bra på torr hud. Och väldigt god på sallad ;)

Havtornsolja. Här är det Havtorn fruktolja som jag tycker bäst om. Vårdande och rynkförebyggande, bra på lite äldre hud.

Rapsolja. Varje småbarnsförälder borde ha en flaska kallpressad rapsolja hemma till röda bebisstjärtar. Oljan är rik på steroler och detta kan läka inflammationer lika bra som kortison, utan att tunna ut huden som kortison gör efter en tids bruk.

Den trendiga arganoljan har jag faktiskt inte testat, men det får väl bli nån gång det också.

Sen har vi den vegetabiliska oljan som jag undviker.
Ricinolja. Den används ofta i läpprodukter av lite högre kvalitet. Den tar väldigt lång tid på sig att absorberas och ligger länge som en blank glossig hinna på läpparna. Bra, så långt. Men jag blir alldeles narig, röd och fnasig om jag använder ricinolja. Så den skyr jag. 

Oljor brukar jag köpa från Crearome.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar