tisdag 19 november 2013

Mjölk- och glutenfria frukostar

Traditionellt sett brukar en svensk frukost vara rik på både mjölk- och glutenprodukter. Fil, yoghurt, ost, bröd, müsli, flingor osv. Eftersom många, liksom jag är känslig mot detta så tänkte jag dela med mig av några frukostar jag tycker är goda. Ofta kompletterar jag med ett kokt ägg.
Hoppas du gillar det :)

Hirsgröt med nyponskal

  • 1 dl hirsflingor
  • 3 dl havremjölk (el vatten)
  • 1/2 krm vaniljpulver
  • 1 msk nyponskal
  1. Häll hirsflingorna i en torr kastrull och rosta/värm dem tills de luktar gott men inte blir brända.
  2. Häll på havremjölk och vaniljpulver och puttra på svag värme några minuter tills gröten tjocknar.
  3. Häll i nyponskal och låt dem bli bara lite mjuka.
  4. Servera med havremjölk.

Havre- och kokosgröt med bär

  • 1/3 burk kokosmjölk
  • 1/2-1 dl havregryn
  • Valfria frysta bär eller frukt (blåbär, björnbär och mango har jag just nu)
  1. Blanda havregryn och kokosmjölk och mikra på full effekt en minut.
  2. Rör i bär och vänta tills de har tinat i den varma gröten.

Kryddig apelsin och nakenhavre

  • 1 dl hel nakenhavre
  • 1 apelsin, skalad med vass kniv så hinnorna försvinner
  • Kryddor – kanel, kardemumma, ingefära, vaniljpulver
  1. Förbered kvällen innan genom att koka upp nakenhavren. Låt den sedan stå i vattnet i rumstemperatur under lock. 
  2. På morgonen kokar du upp havren igen och kokar ca 10-15 min. Häll av vattnet.
  3. Tärna apelsinen och blanda ihop.
  4. Krydda med valfri mängd och antal kryddor.
Den här frukosten kräver lite mer, men är väl värd det. Jättegott :)

Frö och nötmüsli

  • Blandade fröer och nötter – t ex valnöt, sesamfrö, linfrö, solrosfrö, hasselnöt mm
  • Ev lite havregryn
  • Valfri juice
  • Ev kryddor – kanel, kardemumma, ingefära, vaniljpulver
  1. Rosta frön och nötter i torr stekpanna (valfritt)
  2. Häll på juice och ev havregryn och kryddor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar