måndag 4 augusti 2014

Bevara Sverige svenskt

För ett tag sen var jag på premiärkvällen på en nyöppnad restaurang. De hade i stället för gästbok en hel gästvägg där man kunde skriva en hälsning. Vid kvällens slut, när vi gick därifrån, läste jag några av inläggen. Det var mest det vanliga – glada tillrop, lyckönskningar och tack för god mat. Men ett fick mig att reagera. Någon hade skrivit ”BEVARA SVERIGE SVENSKT”. Jag blev ledsen och illa berörd, som alltid när jag stöter på främlingsfientlighet.

Så började jag fundera. På Sverige och vad som är svenskt.

För mig är Sverige landet jag är född i. Landet där jag som människa och kvinna har samma rätt som alla andra. Jag får jobba med vad jag vill och jag får säga vad jag vill.

Sverige är alla vi olika människor som bor i landet. 
Det är hipstern på södermalm i Stockholm som bakar surdegsbröd och gör sin egen korv, det är gänget från Hällefors som tycker att det häftigaste som finns är blått dekorljus under den omgjorda egendesignade bilen. Det är dem med rötter i andra länder, med stor näsa och svart hår som spelar annorlunda musik, det är yogin som mediterar en timme om dagen och bara äter vegetariskt.
Det är alla vi människor som älskar våra nära och kära, som bara vill att barnen ska vara lyckliga. Som önskar att vi, och dem vi älskar ska få vara friska och leva ett harmoniskt liv.

Det är landet som tar emot en ensam femåring från krigets Syrien. Han får bo hos sin 25-åriga släkting som efter bästa förmåga tar hand om pojken. Men det är inte lätt, femåringen har antagligen sett saker ingen människa – och framförallt inte ett barn – borde behöva se. Han vill inte äta och han kan inte språket. Granne med den femårige pojken bor en familj där det bor en jämnårig flicka. Hon tar honom i hand och presenterar honom för alla, förklarar att han kan inte svenska, men han ska lära sig. När det är dags att äta sätter hon sig bredvid honom och äter. Då, sakta, börjar pojken också att äta.

Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Här firar många jul bara för att få öppna paket, umgås och äta gott. En del firar Ramadan mest på kvällen, när man äter gott och träffar hela släkten. Det ont om religiösa fanatiker.

Sverige är landet där vi har allemansrätt. Där vem som helst får gå ut i skog och mark och plocka bär, svamp och blommor.

I Sverige har man rätt att älska vem man vill, oavsett kön. Vi har skolplikt, alla får lära sig läsa, skriva och räkna. Det är gratis att studera på universitet.

Sverige är ett rikt land, vi har ett av de högsta BNP per capita i världen, ca 100 gånger högre än de fattigaste länderna i världen. 100 gånger högre. Vi har det bra ekonomiskt.

Vi har ett fantastiskt land, och vi kan inte bara utnyttja fattigare länder när vi vill köpa billigare arbetskraft. (Vad skulle en tröja kosta om sömmerskan fått betalt som en svensk arbetare?)

I världen finns ca 45 miljoner människor på flykt. Knappt en promille av dessa söker asyl i Sverige och ännu färre beviljas asyl. Vi har ingen massinvandring. Vi har ett rikt land som har råd och möjlighet att hjälpa människor som haft oturen att hamna i krig och misär.

Det är Sverige, ett rikt land, där vi alla är olika och får lov att vara det. Låt oss vara stolta och glada över vår mångfald i Sverige. Inspireras av hipstern på södermalm, kanske finns något att lära? Se glädjen och kreativiteten i blått ljus under en annorlunda bil. Inspireras av hur umgänget ser ut till den annorlunda musiken, här festar farmor och barnbarn ihop. Kanske finns det något i yogins spartanska levnadssätt som även passar dig?
Anamma annorlunda synsätt, våga titta med öppna ögon. De allra flesta är helt vanliga unika människor som vill väl, och som bara vill leva ett enkelt gott liv. Bevara Sverige blandat och svenskt.
Jag hoppas att det var så de som skrev på gästväggen menade.

1 kommentar:

  1. Med den beskrivningen av Sverige måste du bo på slottet...
    Jösses..

    SvaraRadera