måndag 29 juni 2015

Gazpacho för lata dagar

Gazpacho är riktigt god mat på varma sommardagar och här kommer en förenklad variant för riktigt lata dagar.

Det märks kanske att jag är helt inne på Saltå Kvarns produkter nu :)
Jag är inte köpt eller mutad, men dom har många bra, goda grejer och nu när jag är med i Smakrådet 2015 så snurrar tankarna åt det hållet.

Här kan du förresten se mina och andras goda recept på smoothie. Det var första uppgiften vi fick, att hitta på en smoothie :)

Kaffesmoothie
Fruktkick med mandel och svartpeppar

Latmaskgazpacho med saltrostade solrosfrön

2-3 pers

• 5 dl Saltå Kvarn grönsaksjuice
• 1 skalad gurka
• 2 msk Saltå Kvarn Olivolja Basilicum
• 1 msk Saltå Kvarn Balsamico Bianco
• 2 krm svartpeppar

• 1/2 dl solrosfrön
• salt + vatten
  • Hacka gurkan i mindre bitar
  • Mixa allt utom solrosfrön
  • Rosta solrosfrön i en torr panna tills de fått fin färg, 
  • Lös lite salt i lite vatten och häll över, fräs runt tills allt är helt torrt och saltet har fastnat på fröna
  • Häll upp soppan och ringla lite extra olja över
  • Toppa med solrosfrön

fredag 26 juni 2015

Nya regler kring konserveringsmedel i kosmetika

Jag har under många år sett trenden att parabener som konserveringsmedel får allt sämre rykte. Och jag har några gånger skrivit hur synd det är att alla parabener klumpas ihop under samma paraply, eftersom de är så olika. Några parabener har visat sig ha hormonpåverkan, helt klart. Det är de fettkonserverande parabenerna propyl- och butylparaben som är vanligast. Men de kosmetiska produkter som mest behöver konserveras är produkter med vatten i, och här funkar etyl, och metylparaben. Etyl- och metylparaben är två extremt testade konserveringsmedel och gång på gång kommer man fram till att de anses som säkra att använda. Men eftersom många konsumenter har lärt sig att rata alla parabener så är det svårsålt även med etyl- och metylparaben i ingredienslistan. I stället har de gamla värstingarna methylisothiazolinone och methylchloroisothiazolinone börjat användas alltmer.

Nu kommer dock nya regler för hur konserveringsmedel får användas. Methylisothiazolinone och methylchloroisothiazolinone får bara användas i produkter som sköljs av huden, eftersom det är så allergiframkallande ämnen. Detta börjar gälla 16 juli 2015. 16 april 2016 ska det vara genomfört i alla led. Diskussioner förs även att helt förbjuda ämnena i kosmetika. Jag undviker dem helt.
Läs mer hos Läkemedelsverket.

För de fettkonserverande parabenerna propyl- och butylparaben har från och med 16 april 2015 nya regler börjat gälla. Halterna av propyl- och butylparaben får inte överstiga 0,19 procent tillsammans. Och i produkter som är avsedda att lämnas kvar på huden på barn under tre år, i blöjregionen, får ämnena inte finnas alls.
Konstig distinktion, det där med blöjregionen :)
Läs mer hos Läkemedelsverket.

Det är ju lätt när man läser sånt här, att få lite kemikalieskräck och tänka att det där med konserveringsmedel låter läskigt och farligt. Och ja, det är problem med konserveringsmedel. Ihop med parfym är det de mest allergiframkallande och hudirriterande ämnena. Men det är inte okomplicerat med naturliga konserveringsmedel heller. Många eteriska oljor har hormonstörande egenskaper t ex. Grejen med konserveringsmedel är att de per definition är giftiga och farliga eftersom deras uppgift är att döda mikroorganismer (som för övrigt kan vara långt skadligare än konserveringsmedlen). Därför fortsätter jag vurma för de välbeprövade etylparaben och metylparaben. Även fenoxietanol tycker jag är okej, eftersom det är hyfsat välundersökt.

fredag 12 juni 2015

Hårtvätt med shikakai

Ännu ett av mina hårtvättningsexperiment. Shikakai är ett bär som mals till pulver och det har använts länge till hårvård. Ofta tillsammans med andra örtpulver som tvättnöt eller reetha.
Shikakai innehåller små mängder saponin – ett löddrande ytaktivt ämne som finns i en del växter, bland annat tvättnöt.

När jag tvättar med något som innehåller saponiner blir håret alltid blankt och luftigt, lite rakare och lite mindre volym. Det känns bra för håret, milt och skonsamt. Så jag tycker det funkar bra, men just nu är jag inne i en period där jag bara är trött på mitt torra känsliga hår och meck med milda tvättmetoder. Det är ju trots allt väldigt mycket enklare att trycka ut en klick löddrande tensidblandning från flaska. Just nu använder jag ett schampo från Lernberg & Stafsing som är ett av de mildaste, bästa ”vanliga” schampon jag testat.

Hur tvättar man med shikakai då? Blanda pulvret med varmt vatten till en smet och fördela i vått hår. Blandningen får gärna sitta i en stund, det funkar även som en inpackning. Blandningen blir chokladbrun och jag tycker inte den ger färg, men vet inte hur det blir om man är mycket ljus. Sen masserar man runt och sköljer ur. Om man tycker att håret inte känns rent av bara shikakai kan man använda det efter vanlig hårtvätt som en inpackning.

lördag 6 juni 2015

Lammstek med örttäcke, basilikasås och sötpotatisstrips

Ännu ett recept med mina nya älsklingar, smaksatta oljorna från Saltå Kvarn. Varje gång jag har klurat på recept med de olika smakerna – basilika, mandarin och citron – så har jag tänkt att jag måste förstärka mandarin med lite apelsinzest osv. Men det har aldrig behövts. Oljorna behåller sin smak och ger karaktär trots inblandning av andra ingredienser eller upphettning.

En annan favorit här hemma just nu är våra ägg. Ljusgröna, ljusblå, beiga och vita – gulligt små. Från höns vars favoritföda tydligen är daggmask, kanske därför dom inte värper något under vintern.

Jag hittade bara dessa små lammstekar, men man kan göra samma recept med bara en, lite större lammstek också.

Lammstek med örttäcke, basilikasås och sötpotatisstrips

2 pers
• 2 små lammstekar, ca 150 g styck
ÖRTTÄCKE
• 1/2 – 1 dl kryddgrönt. Jag tog isop, citronmeliss, mynta (inte den varianten som smakar mentol) och ruccola.
• 1/2 dl Saltå Olivolja Lemone
• 1–2 vitlöksklyftor, beroende på storlek
• 1 krm salt
• 1 krm svartpeppar
- Mixa alla ingredienser till örttäcket
- Bryn lammstekarna på utsidan
- Bred örttäcket på ovansidan
- Laga färdigt i ugn, 150 grader, tills köttet kommer upp i 60-65 grader (jag tog 60 grader)
- Låt köttet vila innan du skär upp det och gör såsen och stripsen
BASILIKASÅS
• 2 äggulor (jag tog 3, eftersom vi har miniägg från hönor i närheten)
• Saften från 1/2 citron, ca 2-3 tsk
• 1 tsk Saltå Balsamico Bianco
• 1 krm svartpeppar
• 1 krm salt
• 1 dl Saltå Olivolja Basilicum
- Mixa allt utom oljan
- Häll i oljan i en tunn, tunn stråle samtidigt som du fortsätter mixa
SÖTPOTATISSTRIPS
• 2-3 sötpotatisar
• Neutral olja
- Skala potatisen
- Strimla den i ca 1 cm tjocka stavar
- Fritera ca 10 minuter (dela ev upp i två omgångar)
- Låt rinna av på papper och salta
Servera sallad till.

söndag 31 maj 2015

Saltå Kvarn Smakråd och olivolja mandarin

Koppkladdkaka
För nån månad sen fick jag reda på att jag blivit utvald att vara med i Saltå Kvarn Smakråd 2015. Vi är 32 st som under året kommer ses tre gånger och få olika uppdrag däremellan. Ett av de första uppdragen var att göra något med Saltå Kvarns smaksatta olivoljor. Vi fick tre stycken med oss hem – Mandarin, Basilika och Citron. Jag älskar dem, så himla fin smak. Särskilt mandarinoljan var en ny och spännande smakkombination, så den har jag börjat experimentera med. Här kommer två goda recept. Dressingen till salladen ihop med rostade hasselnötter är en höjdare man kan ha på vilken sallad som helst. Eller som ena dottern sa: Den är så god att man vill dricka upp den.

Koppkladdkaka mandarin

• 1 dl maizena
• 1 tsk bakpulver
• 1 dl strösocker
• 2 ägg
• 1 tsk vaniljsocker
• 2 krm salt
• 1 dl hasselnötsmör
• 0,75 dl mjölk (valfri sort, jag tog havre)
• 0,75 dl Saltå Olivolja Mandarin
• 3 msk kakao

- Rör ihop alla ingredienser med elvisp
- Fördela i sex små kaffekoppar, de ska vara halvfulla
- Mikra på full effekt två i taget, ca 1 minut. Mikrandet ska avbrytas precis när kakan stigit till max och börjar sjunka, då är den lagom kladdig.

Sallad med ugnsbakad färskpotatis, rostade hasselnötter och mandarindressing

DRESSING
• 0,75 dl Saltå Olivolja Mandarin
• 2 msk Saltå Balsamico vinäger
• 2 msk honung (smält)
• 1 chilifrukt (finhackad, ta bort frön om du vill ha mildare)
• 1 tsk flingsalt
• 1 krm svartpeppar

SALLAD
• ca 1 kg färskpotatis
• 50 g rostade hasselnötter, grovt hackade
• 2 st avokado
• ca 50 g gröna små blad, ruccola, mache mm

- Vispa ihop dressingen i en salladsskål.
- Tvätta potatisen och torka den lätt.
- Lägg ner potatisen i dressingen och vänd runt, lyft ur potatisen och lägg på en plåt. Spara resten av dressingen i skålen. Salta lite på potatisen, och baka i ugnen ca 25 min, 200 grader.
- Ta ut potatisen och låt svalna lite.
- Kärna ur och delar avokadon.
- Blanda ner potatisen i dressingen.
- Blanda i salladsblad och avokado.
- Strö över nötter.

Vi åt en stekt biff till.

måndag 4 maj 2015

Solskydd – kläder eller kräm

Nu är det dags att börja tänka på solskydd igen. Det finns några olika metoder att skydda sig mot solen, förutom att hålla sig i skuggan eller inomhus.
Det är viktigt att ens solskydd skyddar mot både UVA-strålar och UVB-strålar.
UVA gör en brun och rynkig. Det är också UVA som kan ge cancer och som kan brytas ner till D-vitamin i huden. Både bra och dåligt alltså.
UVB gör att man bränner sig och blir röd. UVB kan också ge rynkor och cancer, samt bilda D-vitamin. Det är också UVB som kan öka mängden pigment i huden.

Kemiskt skydd
I ett kemiskt solskydd absorberar molekylerna i solkrämen solstrålarna och omvandlar denna till oskadlig strålning. En kemisk reaktion i huden alltså.

Fysikaliskt skydd
Här är det partiklar av titandioxid som skyddar genom att reflektera skadlig strålning från huden. Titandioxid skyddar mot UVB-ljus. Om det är tillräckligt små partiklar skyddar de mot UVA-ljus också. Ett annat sätt för att få titandioxid att skydda mot UVA-strålarna är att fästa aluminium på, hur det nu går till.
Zinkoxid skyddar bra mot UVA-strålning också, men det har under några år varit otillåtet i solskyddsprodukter eftersom man varit osäker på om zinkoxid i framförallt nanoform kan passera in i hudcellerna och ge upphov till cancer. Zinkoxid är dock tillåtet när det inte används som solskydd, och det verkar som om det kommer bli tillåtet i solskydd igen också. Det råder även tveksamheter kring miljöpåverkan ang zinkoxid.

Vegetabiliska oljor
Det verkar som att en del vegetabiliska oljor kan skydda mot solen, men riktiga vetenskapliga studier saknas. Om det funkar så borde det vara en form av kemiskt solskydd, eftersom det inte finns några reflekterande partiklar i olja.

Kläder
Beroende på hur tjockt tyg det är i kläderna ger dessa ett visst skydd.

När vi var i Thailand i vintras använde jag en kombination av hemmasydda solskyddskläder och sollotion från Eco Cosmetics och jag brände mig inte en enda gång på tre veckor. Eco Cosmetics har blivit en riktig favorit här, eftersom den funkar toppenbra och för att man inte blir alldeles vit av den. Min tidigare solkräm kallade min man för T-shirt på burk...

Det är väldigt enkelt att sy egna solkläder. Ta två fyrkanter tunt tyg, sy ihop över axlar och i sidan. Om man vill kan man dekorera med nåt band.

Två bitar tyg, en axelsöm och en söm i sidan – vips så har man ett solskydd.


Summa summarum

Sola lagom, och en massa bra grejer händer. Sola för mycket och du blir rynkig och kan få cancer.
Skydda dig om du ska vara ute länge, eller när solen är som starkast. 

söndag 3 maj 2015

Smaksatt olja och vinäger – DIY

Jag har genom åren testat olika smaksättningar på olja och vinäger. Det blir väldigt gott, det är enkelt och det är en bra gå-bort-present. Man kan använda det som salladsdressing t ex.
I dag gjorde jag citronskal i olivolja och rosmarin i vinäger.

Citronolivolja
När man köper citronolivolja i affären består den av olivolja (oftast) och eterisk olja av citron. I citronskalet finns alla de eteriska oljorna, så man kan enkelt göra sin egen citronolivolja.
Jag använde två citroner till 2,5 dl olja.

  • Tvätta citroner och torka torrt. 
  • Skala tunt med potatisskalare. Försök få med så lite av det vita som möjligt.
  • Stoppa skalen i en ren och torr glasflaska.
  • Fyll på med en kallpressad fin olivolja.
  • Låt stå i kylskåp minst ett par veckor, men oljan håller längre och blir bara bättre och bättre om den får stå några månader.
Rosmarinvinäger
Den här vinägern blir bara bättre och bättre, ju längre den står. Jag har haft flaskor i kylen flera år och den får en väldigt fin rund örtig smak. Jag använde tre små kvistar rosmarin till 2,5 dl vitvinsvinäger. Man kan ta annan vinäger också, men jag tycker det blir bäst med den rena enkla smaken hos vitvinsvinäger.
  • Lägg några rena kvistar rosmarin i en ren glasflaska.
  • Fyll upp med vinäger tills flaskan är full, alla växtdelar måste vara täckta.
Man kan experimentera med alla möjliga smaksättningar till olja och vinäger. Örtkryddor passar till båda. Rosmarinolivolja är jättegott, till exempel. Dragon, basilika, timjan är andra örtkryddor som passar fint. Vitlök är gott också.
Hallon, smultron, jordgubbar och andra bär är fantastiskt att smaksätta vinäger med. 

Testa dig fram, gör bara på samma sätt som med exemplen ovan :)

Har du testat andra smaksättningar på olja eller vinäger?

torsdag 19 mars 2015

Eko reko shopping

Nu har jag shoppat vårgarderob, ekologisk vårgarderob :)
Det är fortfarande lite begränsat utbud av ”vanliga” snygga kläder som är etiskt och ekologiskt producerade, men det kommer mer och mer. Jag har handlat lite grejer från http://ecosphere.se och https://lotuseco.se.

Det började med ett par jeans från Ecosphere som tyvärr inte passade, så jag skickade tillbaka dem. Vilket på ett sätt var bra, för då fick jag ju testa det också och det funkade bra. Jag returnerade varan och fick snabbt tillbaka pengarna på kontot (betalade via Klarna).
Upplevelsen av Ecosphere är enbart positiv. Pernilla, som driver webbshoppen, håller en fantastiskt hög och snabb servicenivå och jag hoppas att företaget kommer att gå bra. Ungt företagande, kvinnligt företagande och etiskt företagande är något som ligger mig varmt om hjärtat.

Jeans är svårt att köpa på nätet, så efter att jag skickat tillbaka par nr ett (ett par Kuyichi) så var Pernilla så snäll att hon kom förbi mitt jobb med några andra jeans att prova. Ett par Monky Genes storlek 28" och ett par 29". 29" satt perfekt, men var tyvärr fel färg. För dig som vill jämföra storlekar så var jag tidigare på dagen och provade ett par Levi's Hi-Rise Skinny 27" som satt väldigt tajt men det skulle vara så sa säljaren. Så, när Monky Genes kommer in i rätt storlek och färg tänker jag slå till på ett par sådana.
Men, det blev ju lite annan shopping ändå. Jag skriver storlekar för att den som är intresserad ska få en hum om passformen, eftersom det där med storlekar är en djungel. Jag brukar normalt ha ca medium på underkroppen och small på överkroppen.

UPPDATERING
Hej och hå, nu har jag lagt in lite bilder också. Det syns att jag inte känner mig så bekväm med att vara med på bild ;) men hoppas det syns hur kläderna är i alla fall.

Shopping från Ecosphere

Kuyichi Colleen Tee, t-shirt med "YAY!"- tryck på bröstet, ekologisk bomull.
Storlek small
Rätt rymlig i stroleken. Den här blir man glad av att ha på sig. Som när man tvingar sig att le, man blir glad på riktigt till slut. Och folk man träffar på under dagen blir glada och positiva, yay!
Traska in med den här på ett viktigt möte, och tonen blir positiv direkt liksom :)


Svart t-shirt med kort ärm från Kuyichi, lin.
Storlek Xsmall
Rätt rymlig för att vara xs. Lin är verkligen ett så snyggt material, känns som en riktigt snygg lyxig tee.
Kuyichi t-shirt
Kuyichi t-shirt


Draperad kofta, ekologisk bomull.
Storlek medium
Tidlös, supermjuk och skön. Den här har jag både på jobbet och till hemmamys. Hade den funnits i small hade jag nog tagit det, men medium funkar också.
draperad kofta
draperad kofta

Jag provade även en jacka, som var otroligt fin i kvaliten, men jag tycker jag har lite för smala axlar för att modellen ska passa mig.

Sen har jag shoppat en del från LotusEco också. Snabb leverans, men betalning med faktura saknas.


”Teresa” röd klänning i ekologisk bomull, trikå.
Storlek 36-38
Älskar den här klänningen, och det känns så bra att säga att den är ekologisk, när man får komplimanger.

”Adele” mörkblå byxa.
Storlek 38-40
Små storlekar. Snygg favvobyxa. Lite lyster i tyget som jag gillar, den här byxan kan man lätt klä både upp och ner så att den passar till allt.

Jag är såå nöjd med min nya garderob :)


Lite mer.
En väldigt bra bok som bland annat berör de arbetsförhållanden som många textilarbetare har i Bangladesh är Innan floden tar oss. Jag rekommenderar den varmt.

söndag 15 februari 2015

Bloglovin

Använder du Bloglovin? Är det bra? Jag har precis reggat konto och hoppas det kan bli användbart :)
 Follow my blog with Bloglovin

lördag 14 februari 2015

Lycka är en bad-hair-day

Det är klart att jag alltid vetat, och känt att det viktigaste i livet är de människor jag älskar. Det som på riktigt spelar någon roll.

Ändå... Inte förrän något allvarligt inträffar inser man att det inte är självklart att ha dem runt sig. Det är inte förrän något allvarligt inträffar som man på riktigt känner, känner i djupet av hjärtat och magen hur livrädd man är att tänka på att dom inte skulle finnas där.

För precis ett år sen, på Alla hjärtans dag, fick min man cancerbesked. 

Alla bekymmer på jobbet blev pyttesmå och oviktiga. Alla privata vardagsbekymmer blev ointressanta. 

När man har utrymme och trygghet att bekymra sig över ytliga saker är livet rätt bra, det som den här bloggen oftast handlar om. En trevlig kräm, ett schampo som doftar lite extra gott och inte torkar ut håret. En gucka som får håret att bli blankt och luftigt. När det största bekymret för dagen är att håret ser bedrövligt ut, då är det riktigt bra. Då behöver man bara en hårsnodd eller en mössa, det går att lösa liksom ;)

När min man fick cancerbesked vände det upp och ner på hela vår tillvaro. Mycket har varit jobbigt, men mycket har varit gott också. Jag tror aldrig jag har gråtit och kramats så mycket som det här året.
Jag startade en insamlingssida hos Cancerfonden där jag delar med mig av vår historia genom dagboksanteckningar.
https://www.cancerfonden.se/insamlingar/min-man-fick-cancer

En hjärtlig alla hjärtans dag önskar jag er läsare.