onsdag 22 juli 2015

Naturliga dofter från HONORÉ DES PRES – recension

HONORÉ DES PRES tillverkar naturliga, ekologiska parfymer som är certifierade enligt Ecocert. Du kan köpa dom i Naturligtsnyggs webbshop.
Jag är väldigt känslig när det gäller parfym, jag kan tycka att konventionella parfymer luktar gott, men så fort jag använder dem själv får jag snart ont i huvudet. Det slipper jag i stort sett alltid när jag använder naturliga parfymer baserade på eteriska oljor.

Jag beställde små provflaskor av HONORÉ DES PRES. Varje flaska innehåller 2-3 ml och det räcker gott för att man ska hinna testa parfymen ett tag och bilda sig en uppfattning. Jag har inte bestämt än vilken jag kommer köpa fullstorlek av, men här kommer ett första utlåtande efter att jag gått och sniffat och sprayat dofterna under en dag.

Överlag är det fantastiskt fina, genuina rena dofter och det är så klart en smaksak vilka man gillar.

HONORÉ DES PRÉS LOVE COCONUT 
Doften Honoré des Prés Love Coconut är sensuell och fräscht exotisk. En mjuk och rund doft som minner om en evig sommar. Love Coconut består av korianderblad och -frön, färsk ekologisk kokosmjölk, tonkaböna, bourbonvanilj och vitt cederträ.
Toppnot: Korianderfrön och blad, färsk kokosmjölk
Hjärtnot: Tonkaböna och bourbonvanilj
Basnot: Vitt cederträ och ekologiskt kokosextrakt

Jag tycker:
Doftar kokos, så klart. Men ingen slisikig bountydoft. Kvinnlig, både dag- och kvällsdoft. Den här vill jag dyka djupt i med näsan.

HONORÉ DES PRÉS LOVE LES CAROTTES
Doften Honoré des Prés Love les Carottes är en personlig unisexdoft för den modiga kvinnan och mannen. Rå morot, söt apelsin, dyrbar iris, patchouli och mjuk bourbonvanilj från Karibien.
Toppnot: Rå morot
Hjärtnot: Apelsin, irisolja och bourbonvanilj
Basnot: Patchouli och Benjoin

Jag tycker:
Den här var slut, så jag uppdaterar när jag fått doften.

HONORÉ DES PRÉS VAMP Á NY
Doften Honoré des Prés Vamp á NY är beroendeskapande förnimmelsen av New York i en flaska. En trendig, urban och starkt kvinnlig doft som innehåller tuberosa, mjuk bourbonvanilj och kraftiga rotdofter.
Toppnot: Tuberosa och Rom
Hjärtnot: Bourbonvanilj
Basnot: Benjoin, Perubalsam och Tolubalsam

Jag tycker:
Söt och kvinnlig. Väldigt blommig och rund. Både vanilj, benjoin och perubalsam är söta omhuldande dofter, så det är inte så konstigt att den här blir just söt.

HONORÉ DES PRÉS CHAMAN’S PARTY 
Doften Honoré des Prés Chaman’s Party lämnar ingen oberörd med sin kryddiga och rökiga tjäradoft. En berusande kombination av aromer som haitisk vetiverrot, egyptiska basilikakronor, venezuelansk Livets träd och torkad nejlika från Madagaskar.

Jag tycker:
Mycket barrdoft i denna, och tjära, när toppnoten försvinner. Ganska manlig doft med mycket karaktär.

HONORÉ DES PRÉS SEXY ANGELIC
Doften Honoré des Prés Sexy Angelic överraskar med sin fräscha doft – en nypa hemlocksblommor, en aning Kinesisk angelica och en svag nyans av nybakad Calissonmarsipan från Aix-en-Provence.

Jag tycker:
Ganska söt toppnot som försvinner snabbt. Sen, en aning bittermandel. Rund, lätt kryddig doft.

HONORÉ DES PRÉS HONORÉ’S TRIP 
Doften Honoré des Prés Honoré’s Trip är full av energi, bra vibrationer och söderns sol förenade i en frisk citrusdoft. En uppfriskande blandning av marockanska mandariner, medelhavsapelsiner, citron och lime och eldig filippinsk peppar. Perfekt för att lindra stress och brådska.

Jag tycker:
Kraftig och frisk på samma gång. Sportig, lite manlig. Lime och peppar känns tydligast.

HONORÉ DES PRÉS NU GREEN
Doften Honoré des Prés Nu Green känns frisk och grön som daggstänkt gräs eller en simtur i försommarens svala naturvatten. Innehåller spröd mynta, vildgräs, indisk mysk, dragon och vitt cederträ.

Jag tycker:
En väldigt frisk lättillgänglig doft. Ungdomlig och sportig. Ingen kvälls- partyparfym men annars väldigt lättanvänd.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, visst är den fin! Har den på i dag :)

      Radera
  2. Tackar för beskrivningarna, väldigt bra att veta innan man ska beställa tester! :)

    Blir sugen på att testa Love coconut och Nu green efter dessa beskrivningar.

    SvaraRadera
  3. Ja, de två är mina favoriter. Såg nu i webbshopen att alla prover är tillfälligt slut, får hoppas att de kommer in snart :) Om inte annat så finns de ju på fler ställen, http://swedishbeautyfactory.com/product.html/prover-pa-honore-de-pres?category_id=28 till exempel.
    Proverna är ju väldigt billiga (25:- för 2-3 ml), milliliterpriset blir till och med billigare om man beställer prover än om man beställer full storlek, det känns ju lite konstigt.

    SvaraRadera
  4. Synd att det är slutsåld där, blir ju dyrare med frakt och så i andra webshoppar om man inte beställer mer :(
    Men såg nu att Kicks säljer dofterna, så jag tänker testa där till att börja med.
    Ja, trevligt att de är billiga och ett stort plus är ju att de har spraymunstycken dessutom :) , hur många prover har det liksom?!?

    Håller med om att det är lite konstigt att det till och med är billigare som prover, men jag har köpt provförpackningar ur Dr Hausckas sortiment som också har varit billigare än de stora per milliliter.¨
    Bara att tacka för det helt enkelt! :)

    SvaraRadera
  5. Jaså dom finns på Kicks också, det var ju bra :)
    Jag var på Kicks häromdagen och sniffade på Björk & Berries parfymoljor, väldigt fina. Tror jag ska slå till på en White Forest.

    SvaraRadera
  6. Bara två dofter tyvärr, Vamp och Coconut.
    Tyvärr tyckte jag inte om coconut, blev lätt illamående av den och tyckte inte att det var mycket kokosdoft alls, där emot lite morot.
    Förvånad och kunde ha tänkt mig att love les carottes hade doftat så där emot.
    Vamp var för kraftig för min smak, men doftade i allafall godare än coconut.
    Efter fem timmar när de avtagit mycket så doftade båda trevligt på mina armar dock...

    Ska kolla in Björk & Berries parfymoljor också då! :)
    Men jag anar att de är syntetiska?! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk hur olika man upplever dofter :)
      Vamp tyckte jag luktade för sött för att vilja ha på mig som parfym, däremot tycker jag om den som aromaterapi för att slappna av. Kan ta lite på handleden på kvällen och ligga och snusa på.
      Björk & Berries har en blandning av syntetiska och naturliga dofter i sig, men eftersom det är en olja blir huden mindre känslig. Dofter som är lösta i alkohol har alltid större potential att irritera, tyvärr. Även om det är naturliga dofter.

      Radera