fredag 17 juli 2015

Norgesemester och ekologiskt tuggummi från Chicza

En av mina favoritplatser att åka till är Norges berg. Vi har varit där många gånger och jag blir alltid lika hänförd av den storslagna vackra naturen och vidderna. Dramatiska berg och djupa fjordar. Och vattenfallen – överallt dessa små och stora, porlande, forsande klara vatten, alldeles turkosa av fjällvatten. Den här gången åkte vi från Kristiansund till Geilo. En tur som tar några dagar eftersom man gärna vill åka de lite slingrigare vägarna över bergen i stället för att ta de snabbare tunnlarna. Vi hade lite otur med vädret, så sikten var ibland obefintlig, men det är vackert ändå.


Högst upp på toppen av trollstigen. Vägen upp hit är slingrande, dramatisk och vacker. Om det är bra sikt är utsikten härifrån fantastisk. Som synes på den här bilden såg vi inte många meter :)

Gudbrandsjuvet är en av alla vackra forsar. Den slingrar sig genom djupa revor och hål i berget. Det är svårt att få med allt på bild.



Små hus av chiffer finns överallt. Vet inte vad de används till, men de är fina. Och ännu en bild på ett vattenfall.


Vøringfossen har ett fall på hela 182 meter. Det är hisnande att stå ovanför och se ner, och det finns inga staket heller, bara stupar rätt ner och jag vågar knappt titta över kanten.


Vi avslutade resan på Hardangervidda. Där är bergen inte lika klippigt dramatiska, utan mer böljande och man ser berg efter berg så långt ögat når. Och jag älskar den lite karga naturen med ris, mossor och lavar i sobra färger.

Ungefär den här rutten åkte vi.

Och så var det ju det här med det ekologiska tuggummit från Chicza också :)
I en av affärerna vi var inne i hade de ett fantastiskt stort utbud av ekologiska, spännande varor. Jag har tidigare på nätet sett dessa tuggummin men aldrig kommit mig för att beställa. Kanske mest på grund av att jag sällan tuggar tuggummi...
Men nu kunde jag inte låta bli att testa, när de låg där i affären. Det fanns smakerna spearmint, lime, mint och kanel. Jag tog spearmint och lime.
I ekologiska tuggummin får sötningsmedel inte användas, så dessa är sötade med glykos och agavesirap. Man skulle kunna tro att man får en sån där äcklig beläggning på tänderna som man brukar få av socker, men det är inte så farligt, kanske tuggar man bort det.
Konsistensen är lite konstig medans sockret finns kvar, men när man tuggat slut på det är konsistensen mer som vanligt tuggummi.

Smaken då.
Spearmint smakar gott och även om det söta försvinner snabbt håller mintsmaken i evigheter. Eller så länge jag orkar ha det i munnen i alla fall.
Lime smakar rengöringsmedel helt enkelt. Tyvärr.
Jag kommer nog inte köpa igen, mest för att jag inte är någon tuggummituggare. Annars tycker jag minten var bra.


3 kommentarer:

  1. Ser ut som om ni haft en trevlig semester :) Jag gillar också mint-versionen av Chicza tuggummi. Lite beroendeframkallande smak haha, synd att den försvinner "ganska" fort bara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) ja, det var en fin semester.
      Något annat som också är gott att tugga efter måltid är kakhonung, alltså hela honungskakan med bivax och allt. Först kommer söt god honungssmak, sen kan man tugga kvarvarande bivax som tuggummi ett tag.

      Radera
  2. Testat den med lime för några år sedan. Tyckte den var god men smaken tog snabbt slut.

    SvaraRadera