torsdag 6 mars 2014

John Masters schampo – Zinc & sage och Evening Primrose

Jag har läst mycket positivt om schampon från John Masters så när jag hade tillfälle att handla billigt köpte jag två flaskor. Jag har torrt hår och letar alltid efter schampon som inte öppnar fjällskiktet på hårstrået, och kände i alla fall inte igen någon tensid i innehållsförteckningen som gör det (tensider det är en djungel och jag kan bara ett fåtal).

Det blev en Evening Primrose för torrt hår, och en Zink & sage med balsam. Jag har testat båda ett tag och är tyvärr inte toppennöjd med någon av dem. 

Zink & sage

Sägs göra håret fylligt och glansigt.
Konsistensen är lagom tjock och färgen är pärlemorskimrande mörk kola. Doften har jag svårt för. Det påminner om kola/fudge och jag vet många som gillar den men den passar inte mig riktigt. Håret blir så där gnisslande rent när man tvättar och håret blir ganska torrt och flygigt. Inte ens mina vanliga leave-in-produkter hjälper.

Evening Primrose

Sägs vara det perfekta för torrt skandinaviskt hår. Ger näring till torrt och skadat hår. 
Även här lagom tjock konsistens och fin mörk transparent färg. Älskar doften, lite blommigt och örtigt. Men även detta schampo gör håret gnisslande rent, även om det inte ger lika flygigt resultat som Zink & sage.

Nej, inga favoriter här. Synd. Jag hade verkligen hoppats på dessa.

Nu ser jag i stället fram emot att prova ett schampopulver med tvättnöt och lite annat som jag beställt :)

7 kommentarer:

  1. Mitt hår blir inte flygande av dessa, men däremot Hibiscus schampot och balsamet från samma märke. Själv har jag fastnat för sheamoisture som jag tycker är mer återfuktande, men inte så sätt att få tag i dessvärre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska ge det en chans någon gång också, tack för tips. :)
      Jag har lärt mig acceptera att jag helt enkelt har väldigt torrt hår och försöker slita så litet som möjligt på det och döljer torrheten med bra leave-in-produkter.

      Radera
    2. She Moisture kanske skulle vara ide och prova då. Det är ju mycket sheasmör i sig så kan ju tynga ner håret, men mitt hår verkar bara suga åt sig alltihopa och se friskt ut. Mycket mera fukt än i John Masters. Shampot har också otroligt mycket "slip" det är allstå halkigt ocj passar väldigt bra för lockigt hår för det är lätt att reda ut håret. Själv är jag väldigt dålig på att använda Leave-in. De jag har testat känns mest som man tillför vatten. Inget händer och håret är lika torrt i alla fall. Shea moisture leave in har jag i topparna, men det tynger ned lite för mycket om jag har det i hela håret. Har du något bra tips på leave-in?

      Radera
    3. Mitt hår verkar tåla mycket fett, så tunga inpackningar är bra. Som leave in gillar jag http://onepotion.blogspot.se/2013/09/lernberger-stafsing-leave-in-treatment.html och/eller squalane. Lite kokosolja då och då som inpackning innan jag tvättar håret är också bra.
      Var köper du sheamoisture?

      Radera
    4. Shea moisture verkar bara finnas på Curly emporium i Europa. Dyr frakt tyvärr på 200 kr. Jag har bara handlat därifrån en gång sen har jag haft snälla kompisar som skickat till mig från USA. Såg att någon i Sverige beställt från eBay men det var av en annan privatperson. Nu under sommaren ska jag använda annat, men det gjorde så stor skillnad så jag vill absolut ha det igen till nästa vinter. Jag kan skicka lite leave in till dig om du vill testa?

      Radera
    5. Oj, vad snällt :) Tack! Men om det är så besvärligt att få tag i vill jag nog inte bli beroende av det :)
      Jag funderar på att testa Jessicurl igen, ett märke jag provade för några år sedan som jag trivdes med. Enda nackdelen var ett konserveringsmedel som inte var det bästa.

      Radera
    6. Haha, jag förstår precis. det är ju den sitsen jag sitter i. ;-)

      Radera